A telemédia több szektort fed le: a telekommunikáció és a média ágazatoknak az egyvelege. A telekommunikáció része az életünknek, és mint ilyen, egy stabil, folyamatos növekedés várható ezektől a befektetésektől.
IVÁNYI ILDIKÓ: Ma egy izgalmas részvénykosárról fogunk beszélgetni, és ez a Telemédia részvénykosár. Ez egy tematikus befektetési forma, a telemédiának különböző szegmenseibe tudunk ebben a részvénykosárban befektetni. Nagyon izgalmas ez a téma azért, mert hogyha belegondolunk, egy pár évvel ezelőtt még nem fordítottunk akkora figyelmet arra, hogy filmeket, zenét különböző csatornákon keresztül hallgassunk, vagy nézzünk meg.
Ez az elmúlt egy évtizednek – inkább azt mondom, hogy 5-6 évnek – a vívmánya, és ehhez nagyon-nagyon sok cégnek az innovációja, a folyamatos fejlesztése szükséges, hogy a mi igényeinket a telemédia szolgáltatással kapcsolatban ki tudják szolgálni. De kik is a szereplői ennek a részvénykosárnak és miért ezek a szereplők vannak ebben a részvénykosárban?
Milyen vállalatok szerepelnek a Telemédia részvénykosárban?
JÁNOS ZSOLT: Legelőször is fontos azt kimondani, hogy ez megint abból az elvből, hogy van a mag és a szatellitek, egy szatellit pozíció tud lenni olyan ügyfélnek, akinek a média mint témakör tetszene. Hogyha csak a nagy neveket nézzük meg, akkor látjuk, hogy pont, ahogy az előbb is hallottuk, egy pár évvel ezelőtt az egész telemédia téma még kvázi nagyon erősen a televízió és a mozi körül alakult ki.
Ma már tudjuk, hogy megvan az egész streaming rendszer, tehát átkerült az egész a technikai internet világ felületére. És hogyha részletbe is belenézünk, hogy milyen vállalatok vannak benne – ez csak egy minta kimutatása aktuálisan ennek a telemédia a kosárnak -, akkor látjuk, hogy szoftverfejlesztéstől, amelyik szoftver ugye nem csak erre kell, de erre is kell, tovább különböző hardverkiszolgáló, mint Apple, amelyik ugye a végi gépeket gyártja ehhez a témához. Mit keres ott Amazon? Ugye nem feltétlen a kiszállítási témakörben, hanem annak is van egy olyan iparágra, amelyik főleg a felhő technológiával foglalkozik.
Tehát azt lehet mondani, hogy egy ilyen kosárban, egy vagyonkezelt kosár ötletben az ügyfélnek 2 előnye van: az egyik, hogy direkt résztulajdonos, tehát a részvénypozíciók vagy akár ETF-ek is ott vannak az ő számláján, tehát nem csak egy vagyonkezelésében keresztül. És van valaki, aki ezzel foglalkozik.
Na most a kérdés az volt, hogy miért pont ezek a szereplők? Ez mind passzol a Partner Banknak ahhoz az elvéhez, hogy ő több paraméter szerint választ ki a múlt teljesítményekből olyan részvényeket, amelyek eszerint az elv szerint passzolnak.
Tehát ebben benne van a nagyságrend: valami ismeretlen kis vállalatokat nem választanak ki, akik, mint startup jönnek ebbe a témába. Megfelelő kell legyen, stabil kell legyen a biznisz modell, tehát, hogy azt mondjuk, hogy oké, ez a vállalat már meg is érkezett. Akár osztalékot kell fizessenek, tehát annyira már nem csak a felépítési fázisban vannak, hanem tudnak cashflow-t generálni és ebből osztalékot visszafizetni a befektetőknek. Tehát több ilyen paraméter van, ami szerint a vagyonkezelő kiválasztja a hatalmas felhőből azokat a vállalatokat, ami ehhez a filozófiához passzolnak.
IVÁNYI ILDIKÓ: Megelőzte azt a kérdést, ami ezekkel a részvénykosarakkal kapcsolatban érkezett, hogy milyen szempontok alapján történik a kiválasztás, de akkor kijelenthetjük, hogy minden részvénykosárra ugyanezen elvek alapján válogatja össze a szereplőket a Partner Bank.
Mit keres a Visa a telemédia témakörben?
JÁNOS ZSOLT: Pontosan. Ez azt mutatja, hogy mielőtt bármilyen vagyonkezelt kosarat vagy bármilyen összetételt megvásárolok, először azzal kell foglalkozzak, hogy melyik elv szerint választja ki a vagyonkezelő az egyes pozíciókat, mert hogyha most azt mondom, hogy nekem tetszik, most például mondok egy nevet Apple, és Apple miatt megveszem az egész témát, akkor a kérdés az, hogy milyen elvek szerint került be egyáltalán Apple és mikor repülhet esetleg ki? Tehát ez az elv, ez a filozófia nekem tetszik-e?
Mert akkor érzem jól magam a vagyonkezelővel, akkor tudom rábízni a vagyonomnak azt a részét, hogy azt mondom, oké, akkor ezzel a résszel te itt dolgozol. És ha például megnézzük, ebből is nagyon szépen lehet látni, hogy például ebbe benne van a Visa. Na most a kérdés az, hogy mit keres egy Visa a telemédia témakörben? Az egész élet-folyamata egy telemédiaszolgáltatásnak le van képezve, és valamikor ezt ki is kell fizetni. Tehát a fizetési szolgáltatás is egy része az egész üzleti modellnek, ezért olyan szereplő is benne kell legyen, aki ezzel a résszel foglalkozik.
Fontos a portfólió szemlélet a kiválasztáskor
IVÁNYI ILDIKÓ: Igen, és még egy fontos, hogyha megnézzük a szereplőket, akkor ugye van egy olyan is, hogy kiberbiztonság. Erről se tudunk eleget beszélni, de ennek is abszolút helye van ebben a részvénykosárban, hiszen tudjuk, hogy mennyire kell vigyázni az adatainkra, illetve akik szolgáltatnak, azoknak is a saját adataikra.
JÁNOS ZSOLT: Persze. Amit itt látunk a leírásnál, hogy milyen iparágban van az egyes pozíció, ez azt mutatja, hogy elméletileg akár az egyes iparág szerint is kereshetek vagyonkezeléseket, és akkor azokba a kosarakba meg egészen mások lesznek benne.
Ez azért lényeges, mert hogyha valakinek a portfóliója több ilyen témakörből áll, akkor nagy valószínűséggel vannak átfedések. Tehát vannak bizonyos vállalatok, amelyik nemcsak egy kosárban vannak benne, mert az üzleti modell felhasználási lehetőséget ad más iparágban is. És ebből a szempontból is újra és újra érdekes megnézni az összes konszolidált vagyont, hogy ebből lássam, hogy esetleg ezekből az átfedésekből mennyire alakulnak ki a túlsúlyozások egyes pozíciónál akaratlanul csak azért, mert ugye átfedik a témák egymást.
Rendszeres megtakarítás vagy egyszeri befektetés legyen?
IVÁNYI ILDIKÓ: A részvénykosarakkal kapcsolatban jött egy olyan kérdés is, hogy rendszeresen érdemes ezekbe bevásárolni, vagy egy-egy nagyobb összeget befektetni?
JÁNOS ZSOLT: Az ábra azt mutatja, azt mondja, hogy azzal tudom stabilizálni egy portfólió felépítését, hogyha egy erősen ingadozó, tehát ciklikus szektort vásárolok meg és egy telemédia szektorra alapjában azt kell mondani, hogy ez nem egy ilyen bluechip kategória, ami megy, mint egy tankhajó minden piaci mozgás mellett stabilan, hanem elég ciklikus. Tehát nagy kilengések vannak: 30-40-50 százalékos kilengések vagy egyes részvénnyel 70-80 százalékos kilengések is normálisak.
De hogyha ekkora kilengés van, akkor a portfólió felépítési időszakában persze, hogy érdemes rendszeresen bevásárolni, majd amikor kiveszem, akkor is ezzel az elvvel érdemes kibékülni, hogy nem egyszerre veszem ki, hanem a kivételt, a realizálását is úgy tervezem, hogy ez is folyamatosan történjen, hogy az ingadozásokat tudjam stabilizálni.
Portfólió arányok kialakítása
IVÁNYI ILDIKÓ: A portfólió felépítésbe Ön már bele is vágott, tehát egy portfólióban egészségesen milyen arányban legyen mondjuk, ha valaki tényleg vonzódik ez iránt az iparág iránt, milyen arányban legyen ez benne?
JÁNOS ZSOLT: Két nagy szám van, amit érdemes szem előtt tartani: az egyik az a kérdés, hogy mennyi százalékot teszek a portfólióba mag elemekbe, és mennyit szatellitekbe? Minél konzervatívabb valaki, annál nagyobb a mag rész, mondjuk az lehet 60 % is, akkor megmarad 40 % a szatelliteknek. Itt az a kérdés, hogy mennyi szatellitet szeretnék megvásárolni. Tehát ezt a 40 %-ot akkor hogyan osztom fel?
Ha 4 szatellitet vásárolok be, akkor egyenként 10 % lenne, ha azt mondom, hogy 15-20 szatellitet akarok megvásárolni, hát akkor azt a 40 % úgy kell felosztani. Tehát az alapelv onnan indul el, hogy először azzal a kérdéssel kell foglalkozzak, hogy a mag és a szatellitek nekem milyen arányban legyenek, mi az egészséges, és ez nagyon egyedi. Tehát van olyan, aki annyira dinamikusan szeretné, mert olyan élet fázisban van és annyi likviditás jön be, hogy azt mondja, hogy maximum 20 % a mag, 80 % a szatellit.
Ugyanakkor van olyan, aki azt mondja, hogy nekem maximum 30 % szatellit, a többi legyen inkább mag, bluechip, stabil, nagy tankhajó témák. Itt kezdődik az egyedi, személyre szabott összeállítás és ami lényeg, hogy ez változik élet közben. Tehát azért, mert mint fiatal valamit összeállítottam, ha megváltozik az életem, a családi helyzetem, ezt érdemes átstrukturálási és ugyanúgy, hogyha idősebb korba kerülök, akkor is megint adaptálni az aktuális helyzetre a portfóliót.
IVÁNYI ILDIKÓ: Akkor megint ugye visszakerülünk oda, hogy bármilyen befektetésről beszélünk, legyen az részvénykosár, részvény befektetési eszközalap, ETF, kötvény, kötvényalap, egy szakemberrel érdemes leülni és ezeket a szempontokat végig beszélni vele és időről időre megnézni, hogy a mi portfóliónk valóban megfelel-e az aktuális élethelyzetünknek és az aktuális céljainknak.
JÁNOS ZSOLT: Erre a kérdésre azt kell mondjam, hogy naná. De jött egy olyan visszajelzés is, hogy logikus, mert Önök saját magukat, mint szakembereket akarják eladni. Erre azt kell mondjam, hogy szerencsére ma már nem, mert a világ megadja a lehetőséget, hogy bárki szakemberré tud válni, hogyha azt mondja, hogy ezzel a témával elkezdek naponta 8-10 órát dolgozni, akkor hirtelen olyan 35 év után biztos utolért vagy kielőzött. ????
Tehát megvan a lehetősége mindenkinek, ha az életemnek a része nem ebből áll, hogy ebben a témában szakember akarok lenni, akkor naná, persze, hogy megvan a lehetőség kiválasztani a szakembert, akivel jól érzem magam, és vele együtt menni a következő döntések elé.
IVÁNYI ILDIKÓ: Oké, nagyon szépen köszönöm, hogy ma is megosztotta ezeket az értékes gondolatokat velünk. Jövő héten egy újabb ilyen részvénykosárral majd folytatjuk a beszélgetésünket, hiszen van még miből válogatni azoknak, akik egy-egy ilyen tematikus befektetést szeretnének a portfóliójukban tudni.
——————
Beszélgetőpartnerek:
Iványi Ildikó, a PFS-Partners pénzügyi tervező partnere
János Zsolt, nemzetközi piaci elemző
——————
Kérdése van befektetéseivel kapcsolatban? Jelentkezzen befektetési konzultációra: https://pfspartners.hu/befektetes/
Vegyen részt a Díványbeszélgetés a tőkepiacról webinárainkon: https://pfspartners.hu/divanybeszelgetes-a-tokepiacrol/
——————-
A videóban tárgyalt tartalom KIZÁRÓLAG általános tájékoztató célokat szolgál, semmilyen körülmények között NEM jelent ajánlást bizonyos befektetések megvásárlására vagy eladására, és nem minősül befektetési tanácsadásnak! Az előadók nem tudják felmérni az egyes hallgatók kockázati profilját és pénzügyi körülményeit.
Business illustrations by Storyset