Globális gazdasági kihívások: a Szuezi-csatorna és az autóipari ellátási láncok problémái hova vezethetnek?

A Szuezi-csatorna és az autóipari ellátási láncok problémái hova vezethetnek?

A beszélgetés során szakértőink a globális gazdasági eseményekre és azokra a kihívásokra fókuszálnak, amelyek a jelenlegi időszakban alakultak ki. Az egyik kiemelt téma a Szuezi-csatornán kialakult helyzet. Ezek az események mutatják, mennyire gyorsan tud reagálni a globális gazdaság a technológia és mesterséges intelligencia segítségével. Szóba kerültek az ellátási láncok problémái, infláció és autóipar aktuális kihívásai, valamint az Európai Központi Bank esetleges kamatcsökkentésének lehetőségei.

IVÁNYI ILDIKÓ: Két kérdés érkezett többektől a jelenlegi gazdasági helyzettel kapcsolatban. Az egyik a Szuezi-csatornán kialakult helyzettel kapcsolatos. Többen vélik azt, vagy legalábbis arra gondolnak, hogy ez a húszi terrorista támadás, illetve konfliktus, ami ott kialakult, előidézhet egy olyan helyzetet, ami a járvány ideje alatt már volt az ellátási láncokban. Van-e erre reális esély, és ha igen, akkor ez mit fog jelenteni valóban mondjuk olyan cégeknek a tőzsdei kapitalizációjában, akik érintettek az ilyen típusú szolgáltatásokban?

JÁNOS ZSOLT: Pont ez az esemény mutatja azt, hogy mennyire változik a globális gazdaság. Már ismert helyzetekre milyen gyorsasággal tud reagálni. Mert ami most kialakult részben, mint probléma, összehasonlítható a Szuezi-csatorna problémával, amit már egyszer láttunk a covid után is, de az egész covid lockdown témát is, hogyha kézbe vesszük, a technológia nagyon nagy szerepet játszik az egészben.

Amiért nem hasonlítható össze és látjuk, hogy mennyire gyorsabban reagál a gazdaság, az pont a technológia, pont a mesterséges intelligencia, pont a technikai összekötései az adatbázisoknak, mert sokkal gyorsabban tudnak a vállalatok arra reagálni, hogy honnan jönnek áruk.

Tehát egy vállalat, amelyik például Európában szerel össze globális beszállítóktól alkatrészeket, a technológiai fejlődések miatt egyre közelebb és közelebb kerül a beszállítási láncokban az alapanyagok gyártóihoz, és gyorsabban tudnak reagálni: esetleg beszállítót váltanak, látják, hogy hol vannak raktáron, és már most lehet látni, hogy a covid modell vagy az azutáni Szuezi-csatorna gát modell és problémák nem merülnek még egyszer fel, mert a gazdaság ezekre a problémákra már megoldásokat generált. És ezt látjuk, hogy a technológiának a szerepe nagyon fontos lesz sok probléma megoldásában jövőben.

Ami a tanulság az egészből – és itt a vállalatok nagyon gyorsan tanulnak-, hogy a covid előtt nem foglalkozott senki azzal, hogy mi lenne, ha a beszállítási láncok megállnának. A covid idejében belekényszerült mindenki, a normális emberek azt hitték, hogy azután nem kell ezzel foglalkozni, mert visszakerültünk a régi világba. Oda nem kerülünk vissza! A vállalatok azt, amit ott kézbe vettek, azt állandóan elkezdték monitorozni, tehát az ismert probléma nem ismétlődik meg, mert erre vannak megoldások.

IVÁNYI ILDIKÓ: Ezzel kapcsolatban felmerült az a kérdés is, hogy így a szállítási útvonalak hosszabb idejűek lesznek, illetve drágábbá válik a szállítás. Folyamatosan beszélünk az inflációról, hogy az inflációt le kéne törni. Ez mennyire okozhat problémát Európában az inflációs számok alakulása kapcsán?

JÁNOS ZSOLT: A kérdést meg lehetne válaszolni a régi gondolkozási modellek szerint lineárisan a jövőben gondolkozva, de a probléma megoldások nem így történnek, hanem mivel megjelent egyszer az a probléma, hogy a beszállítási láncok a vállalatoknak problémákat okoztak, raktárakban problémát okoztak, ezért ezt már sokkal gyorsabban megoldják, hogy kikerülik egy bizonyos ideig, egy rövid átmeneti ideig.

Tehát figyelve az eseményeket, én azt látom, és ez pozitívnak látom, hogy mennyire gyorsan reagál az új technikai rendszereket kihasználva a gazdaság. Az embereknek van problémájuk, mert ők fejbe nem elég gyorsak, hogy az új témákat elfogadják, a régit kirúgják, és azt nézzék, hogy ez a gyorsulás alapjában segít, a mesterséges intelligencia segít, a technológia segít, és ezekbe az innovációba sokkal gyorsabban belemenni.

IVÁNYI ILDIKÓ: Magyarországon megjelent egy olyan hír, hogy az esztergomi Suzuki gyár leállt egy hétre pont emiatt a probléma miatt, mert nincsen alkatrészellátás. Most ezzel kapcsolatban több kérdést kaptam, hogy Európában a legnagyobb autógyártó ország az Németország. Németország már így is recesszióban van. Németországban tüntetések vannak, tehát sokkal összetettebb a probléma, minthogy egy-egy szegmenst kiemeljük belőle. Mennyire várható az, hogy ez a gazdasági lassulás – nevezzük, így – hatással lesz az Európai Központi Bank kamatcsökkentési politikájára?

JÁNOS ZSOLT: Ebben két kérdés van. Az egyik, hogy van több vállalat – nem csak Magyarországon, Németországban és Ausztriában is-, amelyik jelentette, hogy most meg kell álljon. Például a Tesla a németországi gyárban leállította az autók gyártását a beszállítási problémák miatt. Ez rövid időre OK, de a politika erre nem reagál, hogy most azt mondja, hogy azért kell megoldást keressünk, hogy védjük a gazdaságot, nem. A Tesla oldja meg ezt a problémát, hogy ne legyen ennyire függő egyes beszállítási utaktól. Tehát itt a menedzsmenten van meg legelőször is a nyomás, hogy változtassanak a struktúrákon.

A második, ami lényegesebb és ezt egyre többet halljuk, hogy az Európai Központi Bank kényszerhelyzetben lesz, és a gazdaság problémái miatt hamarabb fog kamatot csökkenteni. Ez aktuálisan a központi bankoknak a kommunikációjából abszolút nem hallik ki, hanem hangsúlyozzák tisztán azt, hogy az infláció a döntő. Tehát ha az infláció valójában csökken és a számok mennek vissza, akkor egyszerűbb lehet a központi banknak csökkenteni.

J. Powell november elején egy rakétát indított el, hogy megjött a fantázia, a spekulánsok nagyon elkezdtek spekulálni és beárazták, hogy 2024-ben sok kamatcsökkentés lesz.

Csak azért, mert egy pár iparág azzal küzd, hogy a kamatszint most normális szintekre visszatért, ez még túl kevés magyarázat vagy nyomás a központi bankoknak, hogy kamatot csökkentsenek. Főleg azért, mert ha az infláció nem jött vissza és kamatot csökkentenének, akkor a most csökkenő inflációt megint megfordítanák felfele, legalábbis ez a véleményém. Ha kamatcsökkentés lesz, akkor pillanatnyilag nem azért, mert a gazdaság nyomás alá került, hanem azért, mert az infláció valójában visszaesik.

IVÁNYI ILDIKÓ: Köszönöm szépen Önnek, hogy ma is megosztotta ezeket a gondolatokat a felmerült kérdésekre válaszolva. Várjuk továbbra is Önöktől az ilyen és hasonló kérdéseket, illetve várjuk Önöket 01.24-én a jövőheti Díványbeszélgetésre, ahol a globális gazdaságról egy kicsit hosszabban, több összefüggést megvitatva fogunk beszélgetni. Mindenkinek nagyon szép napot, szép hetet kívánok! Viszontlátásra, viszonthallásra!

——————

Beszélgetőpartnerek:

Iványi Ildikó, a PFS-Partners pénzügyi tervező partnere

János Zsolt, nemzetközi piaci elemző

——————

Kérdése van befektetéseivel kapcsolatban? Jelentkezzen befektetési konzultációra: https://pfspartners.hu/befektetes-megtakaritas/

Vegyen részt a Díványbeszélgetés a tőkepiacról webinárainkon: https://pfspartners.hu/divanybeszelgetes-a-tokepiacrol/

——————-

A videóban tárgyalt tartalom KIZÁRÓLAG általános tájékoztató célokat szolgál, semmilyen körülmények között NEM jelent ajánlást bizonyos befektetések megvásárlására vagy eladására, és nem minősül befektetési tanácsadásnak! Az előadók nem tudják felmérni az egyes hallgatók kockázati profilját és pénzügyi körülményeit.

Business illustrations by Storyset

Szeretnéd, hogy a pénzed tényleg a Te céljaidért dolgozzon?​

A PFS befektetési konzultációján segítünk megtalálni az ideális megtakarítási formát, akár meglévő, akár új befektetési lehetőségeket keresel.​

Alap tudnivalók a részvényalapokról

Alap tudnivalók a részvényalapokról

Sok befektető, megtakarító portfóliójában megtalálhatóak a befektetési alapok, ezen belül is a részvényalapok. Nemcsak mi

Ismerd meg a szerzőt!

Picture of Törökné Iványi Ildikó

Törökné Iványi Ildikó

Pénzügyi tervezőként a befektetési piac a szakterületem. A pénzügyi döntéseink meghatározzák a jelenünket és a jövőnket is. A média zajban nehéz eligazodni, ezért írok blogot, készítek vlogokat és szervezője is vagyok a „Díványbeszélgetések” -nek.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban?

2024.05.15.

14:00

2024-05-15
Hozzájárulok adataim kezeléséhez a adatkezelési tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.
Megértettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

2024.05.15.

14:00

Díványbeszélgetés a tőkepiacról

(A gombra kattintva elfogadod az adatvédelmi szabályzatot és feliratkozol a hírlevélre és eDM-re)