Pénzügyi tervező eszközünk, amivel dolgozunk

Pénzügyi tervező eszközünk

Törökné Iványi Ildikó: Ma nem a piacokat fogjuk közösen megbeszélni vagy a piaci mozgásokat, hanem szeretnénk egy olyan fantasztikus eszközt bemutatni Önöknek, amelyet mi napi szinten használunk, és vannak olyan ügyfeleink is már, akik ezt az eszközt használják, amely segíti őket abban, hogy egységesen lássák nap mint nap a pénzügyi helyzetüket és ezen belül is kötelezettségeket, illetve olyan eszközöket, amellyel a vagyonukat tudják gyarapítani. János Zsolt ennek a pénzügyi tervező eszköznek tulajdonképpen azt lehet mondani, hogy a felfedezője, megtalálója és bevezetője. Kérem, hogy legyen szíves egy pár szót mondjon erről az eszközről és arról is, hogy mi az Ön tapasztalata az ügyfelei körében.



János Zsolt: Ami első körben fontos, hogy ahhoz a független, átfogó, holisztikus megközelítéshez, ahogy az ügyfélnek az összes vagyonát érdemes kezelni, most már több, mint 30 éve a mindennapi gyakorlatból kialakult egy olyan kép, hogy szükségünk van eszközökre, ami segít, hogy a tanácsadó is, de ami sokkal fontosabb, hogy az ügyfél is ne csak egyenként lásson termékeket (amihez hozzá vannak szokva az emberek), hanem legyen egy átfogó kép, és ebből tudjunk kiindulni azután, hogy kinek egyáltalán mire lenne szüksége.  Néha felfedezzük azt, hogy milyen témakörök vannak, ami már túl van teljesítve, és nincs is az ügyfélnek abban a bizonyos témakörben termékre szüksége. Valójában a rendszert most már körülbelül olyan 8 évvel ezelőtt egy müncheni startup vállalattal alakítottuk ki.  A pénzügyi tervező tapasztalatomat vittem én hosszú időn keresztül be, hogy az ügyfél szemszögéből és egy tanácsadó szemszögéből mi szükséges, és ma azt lehet mondani, hogy összefoglalva az eszköz már annyira kifejlett, hogy az ügyfél akár a mobiltelefonján, a laptopján párhuzamosan a tanácsadó is egy laptop felületen ugyanazt az adatbázist látja. Ez megkönnyíti a közös kommunikációt, a közös gondolkozást, mert még egyszer, ami a legfontosabb, nem csak 1-2 terméket veszünk kézbe, hanem mindig az összkép van az asztalon. Ez azt is jelenti, hogy az első lépésben az ügyfelekkel először azt kezdjük el, hogy nagyon egyszerűen megnézzük, hogy melyek a likvid pozíciók a portfólióban. Likvid alatt azt értjük, hogy olyan vagyoni eszközök, amit kvázi napi szinten likvidálni lehet, el lehet adni, mert napi szinten árak képződnek. Ez lehet a készpénz a számlájukon, a pénz értékpapírokban vagy más likvid eszközök. Nagyon fontos mellette megnézni azt, hogy milyenek az illikvid pozíciók, tehát hogyan néz ki az anyagi helyzete egy ügyfélnek azoknál az eszközöknél, amit nem lehet azonnal likvidálni, hanem idő kell. Ezek ingatlanok, vállalati résztulajdonok, akár régiségek, tehát olyan eszközök, aminek napi szinten nincs ára, tehát kell valamikor keressünk egy vevőt. És az érdekes az, hogy a privát ügyfélnek az egy teljesen új megközelítés, amit itt lehet látni: technikailag olyan, mint egy mérleg, amibe egyenként megnézzük, hogy mi létezik, mi nem létezik, és azután megyünk egyre mélyebbre és mélyebbre, bele ezekbe az eszközökbe.

Törökné Iványi Ildikó: Ön említett egy nagyon fontos dolgot. Azt, hogy nem külön-külön látja az ügyfél, hogy különböző szolgáltatóktól ő milyen termékeket, vagy milyen eszközöket vásárolt meg, hanem egységesen lehet látni. Ez ugye segít akkor is, amikor mi állunk kapcsolatban ezzel az ügyféllel, illetve segít az ügyfélnek akkor is, amikor őt egyik ilyen szolgáltatótól felhívják mondjuk, hogy legyen szíves fáradjon be, vagy szeretnének vele beszélni arról az eszköz portfólióról, ami egy másik szolgáltatónál van, így ugye nincs meg annak az esélye, hogy őt valahol valamilyen témában, valamilyen szektorban, valamilyen régióban túlárazzák és a portfóliója ilyen szempontból elbillenjen valami fele, hiszen segít abban is, hogy egy balanszot megtaláljon az ügyfél a saját befektetéseiben.

János Zsolt: Igen, tehát ez megváltoztatja a szemszöget teljesen. Ez az, ami látható, hogy az elmúlt évtizedekben ez változott meg, hogy ilyen eszközök és az összkép az ügyfélnek segít, hogy mindegy, hogy ő egyedül vagy akár közösen megyünk tárgyalásokba a klasszikus terméket előállítókhoz – tehát a bankhoz, biztosítóhoz, más szolgáltatókhoz -, megvan egy összkép, és fel tudjuk tenni azt a kérdést, hogy erre a bizonyos termékkategóriára mennyire van szükség? Ez hova passzol, és nagyon sokszor az megtörténik, hogy van, amikor elkezdjük a felületet feltölteni, akkor eleinte rájövünk, hogy vannak 6-7-8 tároló helyen különböző termékek, de mikor ezeket összevonjuk, akkor derül ki, hogy melyik iparágak vagy melyik szektorok vannak valamilyen indokok miatt túlsúlyozva. És akkor jön a kérdés, hogy ez mekkora kockázatot jelent, mik az elvárások a jövőre, és ebből tudjuk az ügyféllel azután eldönteni, hogy hova kell helyreigazítani esetleg a portfólió paramétereit.

Törökné Iványi Ildikó: Most nagyon sokat beszélünk a kockázatokról, illetve most már körülbelül 2 és fél éve szinte minden kommunikációban benne van az, hogy kamatemelés, a kamatok alakulása, az infláció. Ez minden embernek a pénzügyi portfólióját, de még a tárgyi eszköz portfólióját is érinti. Ebben a rendszerben tulajdonképpen ezzel a kockázatokat is le tudjuk monitorozni, illetve tudjuk azt is nézni, hogyha változnak a kamatok, akkor az ügyfélnek a vagyoni helyzete, ami egy kamatjövedelemre van ráépítve, hogy fog változni.

János Zsolt: Pontosan ez, amit most éppen Ön említett, ez egy lényeges pont, hogy a létező vagyont ebbe a mérlegbe azután különböző szimulációba tudjuk beletenni és meg tudjuk nézni, hogy az elvárható piaci események kockázat-hozam arányban milyen lehetőségeket mutatnak fel az ügyfélnek a jövőre nézve, és attól függ, hogy mennyire konzervatív vagy mennyire dinamikus a portfólió összeállítása, milyen sávon belül mozoghat az ügyfél, és itt látjuk, hogy minél hosszabb az idő, annál nagyobb persze az a sáv is, ahova alakulni tud ez a vagyon, de ad egy érzést az embereknek, hogy ez nekem mit jelent átlagban, mik lehetnek az extrém elvárások, mik lehetnek a worth case szcenáriók, és ami nagyon fontos, mint pénzügyi tervezők, mi a tervezési időpontokkal is nagyon foglalkozunk, tehát az ügyféllel meg tudjuk tervezni általában az életben várható eseményeket. Ez lehet egy képzés, lehet autóvásárlás, egy esküvőnek a megfinanszírozása, egy lakás megvásárlása, renoválás, rengeteg olyan kiadás van az életben, amit tervezni tudunk, de a másik oldalon vannak akár bevételek is, ahonnan plusz forrás tud jönni az ügyfél vagyonába, és ezeket is be tudjuk úgy kalkulálni, hogy ezután úgynevezett cash flow tervekkel a jövőre előrevetítve meg tudjuk azt nézni, hogy például ebben a példában egy ingatlan vásárlása milyen formában lesz hatással az ügyfélnek a likvid eszközeire. Ez mennyire változik meg? Milyen cash flow-t lehet ebből generálni? És ez az, ami az ügyfeleknek általában nagyon tetszik. Csak egy ilyen vicces példa, hogy egy ügyfélnek a gyermeke, aki elkezdett éppen most dolgozni, a rendszerben megterveztük, hogy egy 20 évesnek körülbelül milyen eseményei jönnek az életében és úgy a családdal saccoltuk, hogy mekkora anyagi terhet fognak ezek az események jelenteni, és így megterveztük a 70 éves koráig, hogy kvázi cash flow oldaláról hogyan nézhet ki az élet. És erre a gyermeknek annyira érdekes volt a megjegyzése, mert azt mondta, hogy oké, ha így most látom, hogy kvázi én mit terveznék, akkor körülbelül sejtem, hogy milyen munkahelyen és milyen bevétellel kell én magam pozícionáljam, hogy egyáltalán az álmaimat és az életemet tudjam finanszírozni. Tehát ebből a szempontból, ha fel van töltve az eszköz, akkor erre ráépítve a szimulációk nagyon érdekes szemszögeket, verziókat – és akár tesztelni is lehet dolgokat – dobnak fel és más érzéssel mennek az ügyfelek a jövőbe.

Törökné Iványi Ildikó: Ami az eszköznek egy óriási előnye az az, hogy naprakész, illetve amit Ön is említett, hogy tervezni lehet vele anélkül, hogy bármilyen kockázatot bevállalnánk, mert ugye a kockázatra is rámutat a rendszer a tervezés során és képileg is megjeleníti, ami még fontosabb, hiszen képeket könnyebben raktározzuk az agyunkban, mint számokat és ez így sokkal megfoghatóvá teszi az ügyfélnek is, hogyha ő tervezget ezen a rendszeren keresztül, illetve hogyha tanácsadójával együtt ül le és együtt terveznek célokat, bevételeket, stb. Ami szintén nagyon jó, amit Ön egy fél szóval említette az elején a beszélgetésünknek, hogy a cég részesedéseket is be lehet építeni Vannak olyan cégvezetők vagy olyan tulajdonosok, akik évről évre számíthatnak arra, hogy osztalékot kapnak, ezeket is be lehet tervezni. Vagy pedig mondjuk egy generációváltást, hogyha nem a saját családján belül történik meg ez a váltás, hanem el kell adni azt a céget, akkor is ezzel a rendszerrel ezt is lehet tervezni, hogy ez mikor történjen meg és utána mi legyen? Mi így egy virtuális téren belül játszunk, tulajdonképpen egy társasjátékot játszunk az ügyféllel.

János Zsolt: Tehát az érdekes az, hogy ebből látjuk azt, hogy a technológia ma rengeteg oldalról segít a mindennapi munkában, mert ezeket, amit itt látunk, évtizeddel ezelőtt lehet, hogy extra alapon ugyanúgy le lehetett gyártani, de azok mind statikus modellek voltak, nem dinamikus modellek. Most a rövid idő miatt a részletekbe nem tudunk belemenni, de itt például, hogyha bizonyos értékpapír számlák vagy számla értékek be vannak adva, akkor nagyon sok banknál a rendszer már állandóan just-in-time, napi szinten aktualizált eredmények is játszódnak be a háttérben. És így, hogyha mint ügyfél, belenézek a vagyon tükörbe, akkor nem kell 7 helyről összegyűjtsem és saját magam összeírjam az eszközöket -vagy a tanácsadóm-, hanem ez egy dinamikus felületen napi szinten megtörténik. Ez persze, hogy hatékonyabb, az idő arányokat megnézve azt tudjuk mondani, hogy körülbelül 1 a 10-hez az időarány ráfordítása, hogy ennyire aktualizált értékekkel dolgozunk, ha megvan az adatbázis, ahhoz képest, ami ma lehetséges. Ez egy olyan eszköz, ami nagyon tud segíteni, mert így mint tanácsadók, nem arra kell az időt kvázi pazarolni, hogy itt excelekkel egyedül valaki játszódjon és állítson össze a dolgokat, hanem arra tudjuk az időt fordítani, hogy az ügyféllel az individuális portfólió kezelését tudjuk kezelni, ami véleményünk szerint sokkal fontosabb.

Törökné Iványi Ildikó: Köszönöm szépen Önnek, hogy bevezetett bennünket ennek az eszköznek a tulajdonságaiba, illetve a használatába. Tulajdonképpen nagyon egyszerű használni ezt az eszközt, illetve hogyha szeretnének csatlakozni ehhez a rendszerhez, akkor írjanak a PFS email címére, keressenek bennünket és akkor mi felvesszük Önökkel a kapcsolatot és onnantól kezdve elindulhat egy ilyen közös tervezési munka, amiben lesz Önöknek a telefonjukon egy pénzügyi vezetőjük. Mindenkinek nagyon-nagyon szép napot kívánok és várjuk a jelentkezésüket, hogy egy ilyen modern eszközzel tudják folytatni a napjaikat. Viszontlátásra, viszonthallásra.

___________

Beszélgetőpartnerek:

  • Iványi Ildikó, a PFS-Partners pénzügyi tervező partnere
  • János Zsolt, nemzetközi piaci elemző

——————

Kérdése van befektetéseivel kapcsolatban? Jelentkezzen befektetési konzultációra: https://pfspartners.hu/befektetes-megtakaritas/

Vegyen részt a Díványbeszélgetés a tőkepiacról webinárainkon: https://pfspartners.hu/divanybeszelgetes-a-tokepiacrol/

——————-

A videóban tárgyalt tartalom KIZÁRÓLAG általános tájékoztató célokat szolgál, semmilyen körülmények között NEM jelent ajánlást bizonyos befektetések megvásárlására vagy eladására, és nem minősül befektetési tanácsadásnak! Az előadók nem tudják felmérni az egyes hallgatók kockázati profilját és pénzügyi körülményeit. Business illustrations by Storyset

Szeretnéd, hogy a pénzed tényleg a Te céljaidért dolgozzon?​

A PFS befektetési konzultációján segítünk megtalálni az ideális megtakarítási formát, akár meglévő, akár új befektetési lehetőségeket keresel.​

Alap tudnivalók a részvényalapokról

Alap tudnivalók a részvényalapokról

Sok befektető, megtakarító portfóliójában megtalálhatóak a befektetési alapok, ezen belül is a részvényalapok. Nemcsak mi

Ismerd meg a szerzőt!

Picture of Törökné Iványi Ildikó

Törökné Iványi Ildikó

Pénzügyi tervezőként a befektetési piac a szakterületem. A pénzügyi döntéseink meghatározzák a jelenünket és a jövőnket is. A média zajban nehéz eligazodni, ezért írok blogot, készítek vlogokat és szervezője is vagyok a „Díványbeszélgetések” -nek.

Tetszett a cikk? Oszd meg másokkal is!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Kérdésed van a cikkel kapcsolatban?

2024.05.15.

14:00

2024-05-15
Hozzájárulok adataim kezeléséhez a adatkezelési tájékoztatóban foglaltaknak megfelelően.
Megértettem és elfogadom az adatkezelési tájékoztatót.

2024.05.15.

14:00

Díványbeszélgetés a tőkepiacról

(A gombra kattintva elfogadod az adatvédelmi szabályzatot és feliratkozol a hírlevélre és eDM-re)